Tuesday, July 5, 2011

Home » , , , , , , » STANZA CINTA DRAMA TV3 - EPISODE 2

6
Comments
STANZA CINTA DRAMA TV3 - EPISODE 2


IF previously in Episode 1, I mentioned the plot was a little bit slow, rasanya episode 2 LAGI  TERUK jalan ceritanya. To all STANZA CINTA FANS, I'm very sorry to say that jalan cerita tersangat lah berterabur. Banyak sangat unnecessarily or wasted scenes. Adakah jalan cerita drama ini digarap sepenuhnya dari jalan cerita novel, aku tidak pasti kerana aku sendiri belum lagi khatam novel STANZA CINTA nie. Mungkin ini salah satu sebab aku berpendapat banyak sangat plot-plot yang mengarut. In term of editing pula, ya ampun teramat la bersepah sana sini tunggang langgang macam kena langgar dengan lori. Satu part sahaja yang aku suka, iatu penggunaan lagu-lagu di dalam drama nie. Memang sungguh menginsafkan. Ya, sepatutnya cerita macam nie menginsafkan TAPI dari awal cerita sampai ke penamat cerita, asyik kena hamun sahaja, macam mana KEINSAFAN hendak berkampung di hati.
This is EXACTLY also how I looked like when watching STANZA CINTA Episode 2
Aku sesungguhnya dirundung kehampaan yang teramat sangat. Persoalan utama yang kini bermain-main di minda aku, BERBALOIKAH HENDAK MENUNGGU SETIAP MINGGU nak tengok cerita nie sehingga selesai episode 13???? The answer is, FOR THE SAKE OF SUPPORTING MY IDOL, AARON AZIZ, ku pujuk hati ku ini untuk terus bertahan dengan semua kemungkinan kekurangan yang bakal mendatang. 
Nasib baik ada "ubat stress" nie tuk menyejukkan  keadaan :)
Dalam episode nie, Amni bergaduh besar dengan Cik Ainon, warden yang sengal dan cengil tak bertempat. Puncanya, Amni sidai pakaian dia kat ampaian Cik Ainon. Pasal small matter nie pun warden tu nak naik hantu.Then, yang aku rasa tak boleh terima dek akal aku ialah, kesalahan tu nak di bawa pula sampai ke Mahkamah Universiti. Rasa macam tak logik pun ada. Aku pun dulu belajar gak kat universiti dok dalam asmara. Tak pernah la pulak dengar kes macam nie kena drag sampai ke court. Yang paling best sekali tu, universiti tempat Amni belajar ialah Universiti Teknologi MARA or nama glamer dia UiTM. Shooting guna campus UTM Jalan Semarak tapi ambik nama UiTM. Kredit just kasi kat UTM. Tak faham aku. Tersentap aku pasal hal ini sebab aku adalah salah seorang bekas graduan UiTM. 

Then, yang teramat sangat la aku so tak puas hati ialah, Cik Ainon tu pergi jumpa bomoh.Wallawei, apahal lak sampai ada scene bomoh-bomoh dalam cite mcm nie. Si warden nie g jumpa bomoh sebab x puat hati dengan pelajar-pelajar dia. Apa mesej yang cuba hendak disampaikan nie. Yang paling aku tak faham, apa la salah Amni sampai Cik Ainon tu nak bomohkan dia. Tak kan sebab Amni melawan cakap dia ja Cik Ainon tu bertindak sampai macam tu sekali. Antara plot cite yang aku rasa amat pincang sekali.

Sejujurnya, plot cerita nie memang amat bercelaru. Ada few conflicts arise tapi tak tahu head and toe dia kat mana. Tiba-tiba ja muncul. Dari episode 1 lagi aku tertanya-tanya, siapa Dr Ikhram nie? Kenapa dia selalu bertegang leher dengan wife dia? Apa masalah dia orang? Kawan baik Amni yang sakit tu, macam mana and bila yang dia tahu dia sakit? Apa kaitan dia dalam cerita nie? From scene to another scene, dari awal cerita sampai ke akhir cerita, penuh dengan seribu persoalan. Pada pendapat aku cara pengolahan jalan cerita yang too weak. Bagi yang sudah tahu jalan cerita novel STANZA CINTA, mungkin tiada masalah bagi mereka memahami jalan cerita. BUT, as for me yang belum pernah lagi khatam novel nie, nampak gaya kena la pergi beli novel nie untuk fahamkan jalan cerita dia, macam tu?
Irfan yang menyekori Amni ke kelas agama, secara tidak sengaja telah terdengar ustaz tempat Amni belajar agama berceramah. Tanpa disedari timbul rasa keinsafan dalam diri Irfan. Dia yang seumur hidup tidak pernah menghadiri mana-mana majlis ilmu mula tersentuh dengan kata-kata ustaz itu. So, bad boy is gonna to turn to be good boy. Aku rasa, dalam banyak-banyak scenes, those scenes yang ada Irfan a.k.a Aaron Aziz sahaja yang boleh aku terima. Bukan sebab aku peminat tegar dia aku cakap macam nie. Sememangnya tidak boleh dinafikan Aaron selalu tidak pernah gagal membawa setiap watak yang diberikan. Cara penghayatan dia yang menyebabkan setiap scene itu menjadi menarik untuk ditonton. Di samping penguasaan script yang amat baik di mana Aaron bijak bermain dengan script yang diberikan.
Chomell membawa watak 'tomboy' bernama Auni
Iqlima adik kepada Irfan
Selain Aaron Aziz, antara penyelamat dalam cerita nie ialah watak Auni yang di bawa oleh Chomell dan Amanda Misbun yang membawa watak Iqlima adik kepada Irfan. Thumbs up to Chomell yang berjaya membawa dan menghayati watak 'tomboy'. Aku pernah tengok Chomell nie lakon dulu dalam Hotel Mania. Memang totally different la watak dia. I believe she can go further in this industry if she  remain behaved and committed as what she's doing now. Amanda Misbun satu lagi nama dalam dunia lakonan yang tidak boleh disangkal bakatnya. Paling aku suka scene dia ngan Irfan kat taman tasek tu. They are really look like brother and sister. This scene can be considered as "penyelamat" untuk episode 2. In this episode, tak banyak "taglines" menarik untuk dikongsi. Cuma satu ja, iaitu masa Irfan menanya satu cute question kat adik dia, "DIK, KALAU ADA LELAKI ENSEM MACAM ABANG NIE KAN NAK NGORAT ADIK, ADIK LAYAN TAK". 

Scene "penyelamat" Episode 2


"Cinta sejati tu tetap menerima walaupun disakiti, tetap mencintai walaupun dikhianati dan juga tetap menunggu walaupun ditinggalkan..."

Watak Taufik masih belum berkembang lagi in this episode. Dalam episode nie Taufik telah kehilangan bapanya. Jadi masih belum boleh komen apa-apa pasal waak yang di bawa oleh Fizz Fairuz nie. 



Episode ini berakhir dengan seribu kehampaan. Tapi aku masih lagi berharap agar satu keajaiban dan kejutan akan berlaku di episode akan datang.

6 comments:

  1. Liena...ep 2 ni mmg slow n part yg jumpa bomoh tu mmg tak masuk akal...even dlm novel pun xde sbnarnya...tp tak tahulah nape nak buang karen dok tepek part x berfaedah tu...nway...part sahabat umairah tu...akan terserlah juga nanti...then..scene pertengkaran antara dr. ikran ngan bininya tu pun...buat buang karen jugak...mgkin along nak try lari sikit dr novel tu kot...takpe kita tunggu dan lihat. 100% setuju...penyelamat adalah Aaron dan suka sgt part bro & sis tu...ia menyerlahkn lg watak AA n secara tak langsung peranan adik dlm citer ni...betapa kuat ikatan brother & sister ni hingga akhirnya nanti...hehehe...ok liena...jgn terus hampa k sbb...nz rasa citer ni ada kekuatannya yg tersendiri...masih awal utk kita menilai...Aja Aja Fighting!!!... :))

    @--'-- N'Z...

    ReplyDelete
  2. giler gempak ko ckp hnye Aaron, Chomell, and Amanda yang jadi saver cyte nih.. n giler kentang ko ckp scene tu jew yg best.. mau c Along tu tgok ko wat mcm ni, dye saman ko..

    p, aku pun stuju sbnrnye.. lao xde dye org, mau aku tgok cyte ni guling2 n golek2 smpai aku tdo.. hehehe


    Terbaekkkkk!!!!

    ReplyDelete
  3. review terbaik utk episod 2 nih...

    akak backlink kat n3 akak yer...
    punya lah malas nak review pjg2..

    ReplyDelete
  4. Fifi_HendrennaFifianaAugust 9, 2011 at 5:52 AM

    episod2 awal SC mmg xbest,
    but now can't wait upnext..

    ReplyDelete
  5. erm aku cari dua lagu yang ad dlm cerita stnza cinta,,begang jugaklh mencari lgu tuh,,lagunyer kejap2 ad kejap tk ad,p last cerita tk nk pulk siarkn,,ish tolong2,,erm,,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...